06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Comeback Tips week 20: De rebound opzoeken

Comeback Tips week 20: De rebound opzoeken

Bij problemen, zoals ontslag of een reprimande op het werk kun je even uit het veld geslagen zijn. Hoe snel ga jij dan voor de rebound en kom je sterker terug dan ooit? Of blijf je een week of langer van slag en is dit nu net iets wat je zelfvertrouwen ontzettend kan verminderen.

Om ervoor te zorgen dat jij snel voor de rebound gaat en terugkomt op jouw ingeslagen pad heb ik 5 tips voor je bedacht om jezelf en je omgeving te laten zien dat jij niet voor een gat te vangen bent. Je bent vindingrijk en oplossingsgericht, helemaal na het toepassen van deze 5 tips.

Tip 1: Ga na welke strategieën jij hebt ontwikkeld bij verlies

Verlies van iets kan bepaald gedrag opwekken. Ga daarom na of je bepaalde strategieën of rituelen hebt ontwikkeld rondom verlies.

Als je bijvoorbeeld vaak eerst andere mensen de schuld geeft voor iets wat je overkomt en boos wordt op de wereld kan dit een strategie zijn die niet helpt.

Nu je weet of je een vast patroon volgt na verlies van iets kun je bewust anders reageren om te zien of dit de situatie verandert.

Tip 2: Ga na of je gezond competitief ingesteld bent

Competitiedrang is gezond en kan je zeker helpen met de rebound, maar het is wel belangrijk dat je op een goede manier de competitie aangaat. Je kunt zaken namelijk heel zwart wit zien, als iemand iets bereikt en jij niet hebt je verloren.

Die visie is niet gezond. Als iemand iets bereikt zegt dat namelijk vaak niets over je eigen kunnen, maar vooral wat over de ander. Je kunt het ook gebruiken als inspiratie en om jezelf op te krikken doordat je ziet wat de groeimogelijkheden zijn.

Tip 3: Evalueer het verliesmoment

Je kunt dus na een verliesmoment boos zijn op de mensen in je omgeving en in de wereld. Wanneer je jouw verliesmoment nader bekijkt, kijk dan ook naar de factoren die hebben meegespeeld en hoe jij hierop in de toekomst bij vergelijkbare situaties anders mee om kunt gaan.

Kijk naar je gedrag en of dat veranderd kan worden en kijk naar je gedachten over de situatie en hoe je hier een positieve draai aan geeft.

Tip 4: Visualiseer jouw rebound

Om echt je rebound aan te gaan is het tijd voor actie. Actie gebeurt vaak pas nadat mensen het zich hebben voorgesteld. Ga daarom actief visualiseren hoe jij de stappen van je rebound zet. Welke acties ga je waar en hoe uitvoeren. Door dit te visualiseren is de stap zetten ook een stuk eenvoudiger, je weet immers wat je moet doen.

Tip 5: Voer je visualisatie in het echt uit

Nu je weet wat je moet doen, dit hebt gevisualiseerd kun je het gedrag ook echt laten zien. Je gaat de rebound aan en verandert je manier van doen, bij het volgende verliesmoment weet je wat je anders kunt aanpakken waardoor dit verliesmoment wellicht meer voelt als een winst-moment.