Comeback Tips week 23: Herstellen

Comeback Tips week 23: Herstellen

Fouten maken hoort bij het leven en herstellen dus ook. Soms is het échter knap lastig om te herstellen van een bepaalt punt in je leven. Dit hoeft niet eens een fout te zijn geweest, maar kan ook een gebeurtenis zijn geweest die ontzettend veel van je heeft gevraagd of die een grote emotionele impact op je heeft gehad.

Toch ligt het herstellen echt bij jezelf, je kunt er wel hulp voor krijgen, maar het advies moet je ook zelf uitvoeren.

Tip 1: Neem even rust

Meteen doorgaan kan erg aantrekkelijk zijn nadat er iets fout is gegaan. Je hebt ontzettend veel adrenaline in je lichaam en wilt doorpakken. De kans is échter groot dat je motivatie zo hoog is dat je toch weer de fout in gaat.

Neem daarom even je rust.

Ga even een stukje lopen en laat je lichaam en je gedachten tot rust komen. Shit happens en jij bent de eerste die dat moet accepteren.

Tip 2: Focus je op het proces en niet op het resultaat

Tijdens het behalen van doelen is het logisch dat je erg gefocust bent op het resultaat. Misschien droom je al van wat je met je succes gaat doen. Door je focus toch te verleggen naar het hier en nu verklein je de kans dat je fouten maakt.

Ook tijdens het herstellen kun jij me meer focussen op het proces en op wat er allemaal wel goed ging.

Tip 3: Houd je gedachten in de gaten

De kans is groot dat je na het maken van een fout jezelf een totale sukkel vindt. Dit zijn voor veel mensen normale gedachtegangen, maar ze helpen je niet in het proces van herstellen.

Merk je bij jezelf op dat je negatief over jezelf denkt omdat er iets niet goed is gegaan. Stop jezelf dan in die gedachtegang en wees je er bewust van dat dit maar gedachten zijn. Je kun dan ook snel omdenken, niet gewaagd is namelijk altijd mis en jij hebt het tenminste geprobeerd.

Tip 4: Leer van gemaakte fouten

Tijdens je focus op het proces is het ook belangrijk om na te gaan welke opties je eigenlijk allemaal had op bepaalde keuzemomenten. Door terug te denken aan het proces kun je ook vragen aan jezelf beantwoorden:

Heb ik voldoende de tijd genomen om de opties eigenlijk te zien en met elkaar af te wegen?

Hoe zou ik dit aanpakken als ik weer in een vergelijkbare situatie zat?

Tip 5: Ga verder met je leven

Als je alle voorgaande tips hebt uitgevoerd is het toch echt tijd om verder te gaan. Als je blijft hangen in het negatieve gevoel helpt dit niet voor je herstel. Probeer de draad weer op te pakken, al is het op een slakkentempo, maar pak het op.

Fouten en negatieve zaken gebeuren nu eenmaal, morgen is er weer een dag en die moet je plukken.