Comeback Tips: week 24

Deze week krijg je tips voor het verbeteren van je zelfregulering. Dit is een belangrijke vaardigheid waarmee je van kinds af aan bezig bent. Zelfregulering helpt je om je te focussen op je taken en dit helpt bij je ontwikkeling. Zowel op zakelijk als privévlak.

Tip 1: Elimineer storende factoren

De makkelijkste manier om jezelf vooral niet te reguleren is door snel afgeleid te raken. Je moet jezelf dan telkens dwingen om je te focussen en dit zorgt ervoor dat je steeds minder wilskracht hebt. Hierdoor ga je uiteindelijk toch echt wel even je social media checken of iets anders doen waardoor je afgeleid wordt.

Zorg daarom voor een werkplek zonder toegang tot social media. Bewaar je smartphone eventueel in een kluis.

Werk je thuis? Zorg dan voor je eigen werkkamer zodat je niet wordt afgeleid door de dagelijkse bezigheden van medebewoners in het huis. Ook uitzicht op de keuken kun je het beste vermijden, want dan wordt die koelkast op gegeven moment onweerstaanbaar, of eigenlijk de inhoud.

Tip 2: Herken je emoties voor wat ze zijn

Emoties worden veroorzaakt door gebeurtenissen en hebben op hun beurt weer invloed op ons gedrag. Als je chagrijnig bent ga je je afreageren op andere mensen en soms kun je zo’n dip krijgen van je werk dat je maar helemaal opgeeft.

Door gedurende de dag stil te staan bij hoe jij je voelt kun je emoties leren herkennen en kun je herkennen welke invloed ze hebben op je gedrag. Door vooral bij negatieve emoties op zoek te gaan naar de positieve kant van je werkzaamheden doe je al veel om je zelfregulering te verbeteren.

Tip 3: Ga na wat je hebt geleerd van behaalde doelen

Zelfs als je alleen nog maar de basisschool hebt gehaald kun je leren van de weg die je in die tijd hebt afgelegd. Door na te gaan hoe jij je doelen hebt behaald kun je nagaan welke stappen je in het vervolg wéér neemt en welke stappen je op een andere manier moet zetten.

Door dit op te schrijven krijg je meer een gevoel van eigenaarschap van zaken die je hebt behaald en dit helpt je ook bij het behalen van de volgende doelen. Je hebt immers de zoete smaak van succes geproefd.

Tip 4: Beweeg regelmatig een beetje

Deze tip lijkt misschien een beetje raar. Je kunt natuurlijk 1 keer per dan 30 minuten achter elkaar bewegen, maar dat gaat je niet helpen als je haverwege de middag ingedut raakt. Om je actief te blijven focussen op je taak is het beter om elk uur een beetje te bewegen. Door je bijvoorbeeld op te drukken of door even een trap op en neer te lopen.

Hiermee reactiveer je ook weer je creativiteit en je zult zien dat je gedurende de dag veel meer gedaan krijgt.

Tip 5: Houd een dagboek bij

Het dagelijks bijhouden van je bezigheden kan je helpen om inzicht te krijgen in de mate van zelfregulatie die je hebt. Heb je aan het einde van de dag het idee dat je hebt gedaan wat je een dag van te voren of die ochtend had bedacht of juist niet?

Door een dagboek bij te houden kun je jezelf controleren en dit kan weer motiveren tot meer zelfregulatie.