Comeback tips week 25: Realisatiekracht

Deze week krijg je tips voor het verbeteren van je realisatiekracht. Dit is een belangrijke vaardigheid voor het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en de competentie om ideeën te realiseren.

Tip 1: Ga na met wiens droom jij bezig bent

Om je realisatiekracht te versterken is het belangrijk om na te gaan welke dromen jij aan het realiseren bent. Zijn dit je eigen dromen, of juist de dromen van een ander? Je realisatiekracht wordt namelijk groter als je met iets bezig bent wat je écht wílt bereiken.

Als je bijvoorbeeld werk hebt wat je leuk vindt om te doen krijg je dit veel eenvoudiger gedaan, dan wanneer je werk doet dat vooral leuk is om het geld dat je ermee verdient.

Tip 2: Ga na voor welke werkzaamheden je geen externe stimulans nodig hebt

Wat is iets waarvoor mensen jou midden in de nacht kunnen wakker maken? Ga eens na welke werkzaamheden of hobby’s jij volmondig “JA!” op zegt als iemand je vraagt of je zin hebt om X of X te doen.

Een intrinsieke motivatie, motivatie uit jezelf, zorgt er namelijk voor dat je meer energie hebt om jezelf te motiveren. Het proces om iets te realiseren is dan al leuk, zelfs als het niet in een keer goed gaat. Hierdoor herpak je jezelf na fouten sneller dan bij werkzaamheden waarvoor je een externe stimulans hebt, bijvoorbeeld geld of omdat je iets voor een ander doet die dat belangrij vindt.

Tip 3: Bepaal in je agenda wanneer jouw doelen de prioriteit hebben

Prioriteiten stellen is ook erg belangrijk voor meer realisatiekracht, stel dan wel jouw prioriteiten. Pak je agenda erbij  en bepaal op welke momenten jij aan de slag gaat met de doelen die jij wilt nastreven.

Je kunt hierbij denken aan de 20% regel die Google voor zijn werknemers heeft. Deze mensen mogen 20% van de tijd zelf indelen en werken aan projecten die ze leuk vinden of zelfs zelf hebben bedacht.

Pak 20% van je agenda en vul die in met werkzaamheden en doelen die jij belangrijk vindt. Al ga je een uur met YouTube leren gitaarspelen.

Tip 4: Maak gebruik van me-time

Vind je het lastig om jezelf prioriteit te geven? Dan kun je oefenen door me-time in te plannen. Tijd die je zelf helemaal mag indelen zoals jij dat wilt, met ook aandacht aan jezelf als dit nodig is. Me-time is de tijd om eens dat boek te lezen wat je al tijden wilt lezen. Me-time is de tijd waarin je eindelijk die cursus of workshop volgt die je al tijden wilt volgen.

Door me-time leer je jouw doelen te realiseren wat je helpt met jouw realisatiekracht.

Tip 5: Verdiep je in iets wat jij wilt bereiken

Eigenlijk ging tip 4 al een beetje in op het verdiepen in iets wat jij wilt bereiken. Heb je een bepaald doel dat je met je werk wilt bereiken? Verdiep je eens in de kennis en vaardigheden die je hiervoor nodig hebt.

Door vervolgens te investeren in een cursus of workshop versterk jij jouw realisatiekracht.