06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Comeback tips week 26: De 3 V’s

Comeback tips week 26: De 3 V’s

Om jezelf te ontplooien en om (weer terug) te komen op het niveau dat je waard bent zijn de 3 V’s ontzettend belangrijk. Dan heb ik het over: Vitaliteit, Vakmanschap en Veerkracht. Deze drie V’s vormen de basis voor jouw werkniveau en zorgen er ook voor dat je niet weer uitvalt.

Deze week krijg je tips voor het verbeteren van deze 3 V’s.

Tip 1: Verbeter je vitaliteit door vitaal te worden

Het hebben van een goede conditie wordt vooral als voordeel gezien voor je fysieke vermogen. Een goede conditie is echter ook goed voor je vitaliteit. Je hebt hierdoor namelijk gedurende de hele dag meer energie en daardoor krijg je meer gedaan en herstel je sneller als er iets misgaat.

Door 3 keer in de week te sporten kom je al vrij ver.

Tip 2: Verbeter je vakmanschap door boeken te lezen

Kennis is macht. Er zijn maar weinig mensen die informatieve boeken lezen. Als jij 3 boeken leest over je vakgebied kun je jezelf al vrij snel een expert noemen. Een echte vakman met kennis van zijn vak houdt die kennis ook up-to-date door regelmatig een nieuw boek uit het vakgebied te lezen.

Als ondernemer kun je dit zelfs zien als werktijd. Ideaal als je nog niet voldoende klanten hebt om aan het minimale aantal uren te komen. Bovendien kom je met extra veel kennis bij potentiële klanten wat goed is voor je zelfvertrouwen.

Tip 3: Verbeter je veerkracht door te leren van fouten

Niets is aantrekkelijker dan de handdoek in de ring gooien als je een grote fout hebt gemaakt. “Laat iemand anders het maar oplossen” kun je denken. Dit helpt je echter niet, het is de bedoeling dat je toch weer aan de slag gaat. Het leven gaat immers door.

De beste manier om weer aan de slag te komen is door na te gaan wat je in de toekomst anders kunt doen. Heb je bijvoorbeeld zo hard gewerkt dat het een averechts effect had op je focus en concentratie waardoor je fouten ging maken?

Welke andere opties kun je in een vergelijkbare situatie in de toekomst gebruiken?

Heb je om hulp gevraagd?

Al dit soort leermomenten helpen je om veerkrachtiger te worden.

Tip 4: Versterk je mentale vitaliteit door rust te vinden

Voor langdurige inzetbaarheid is een gezond lichaam en een gezonde geest nodig. Nu er steeds meer kantoren zijn waarin iedereen in 1 zaal moet werken is het behouden van die gezonde geest erg lastig. Kleine irritaties, zoals die tikkende pen van je collega, die vriendinnen die altijd maar lopen te blaten over hun laatste date, die “aardige” collega die je elke keer koffie verkeerd geeft terwijl je van zwarte koffie houdt, je kunt er helemaal gek van worden.

Probeer daarom rust te vinden op je werkplaats. Koop desnoods een goede koptelefoon die geluid goed isoleert waardoor je duidelijk uitstraalt, nu even niet, terwijl je naar rustgevende klassieke muziek luistert.

Vraag eventueel of je thuis kunt werken of dat er ergens een “stilte” zaal is.

Tip 5: Versterk je vakmanschap door blogs te schrijven of workshops te geven

Juist als je aan andere mensen moet uitleggen hoe jij je werk moet doen kun je geconfronteerd worden met je eigen kennis en vaardigheden, of het gebrek daaraan. Hierdoor krijg je weer extra prikkels om je in je vakgebied te versterken.

Je kunt dit klein doen, door een vakblog bij te houden of grootser aanpakken door bijvoorbeeld workshops te geven.