Comeback Tips week 28: Scenario

Comeback Tips week 28: Scenario

Een scenario hebben voor zaken die fout gaan is de manier om een snelle comeback te hebben. Je hebt je plannen al gemaakt en hoeft daarom niet lang na te denken over de vervolgstappen die je zet als plan B toch écht in werking moet worden gesteld. Om je te helpen met scenario planning en terugkomen op het juiste pad heb ik vijf mentale tips voor je.

Tip 1: Bepaal welke risico’s je tegen kunt komen

De weg naar succes of de weg naar je doel om terug te komen bij waar je was is nooit rechtlijnig. Dit is iets waar we liever niet bij stilstaan, maar door dit wel te doen kun je jezelf een hoop gestrest denkwerk besparen.

Bepaal daarom welke beren op de weg jij moet wegjagen. Bepaal welke risico’s je tegen kunt komen. Dit kun je doen door jezelf de vraag te stellen: “Waarom heb ik mijn doel niet gehaald?”

Schrijf de redenen op papier.

Tip 2: Visualiseer hoe en waarom iets mis kan gaan

Door de risico’s te visualiseren in hoe het zich allemaal uitspeelt zie je (bijna letterlijk) waar het mis kan gaan. Hierdoor identificeer je de gevaren waarop je moet anticiperen of waarop je moet reageren.

Stel je bereid je voor op een sollicitatiegesprek en komt erachter dat de blouse die je aan wilde net die nacht door je kat is bewerkt, dan zorg je voor een reserve blouse.

Tip 3: Bepaal een reserveplan voor als het risico een waarheid wordt

Nu je de risico’s hebt geïdentificeerd bepaal je een reserveplan, zoals gezegd de reserve blouse voor het sollicitatiegesprek, of wat je doel dan ook is.

Door je plannen op te schrijven krijgen ze ook een betere plaats in je geheugen. Dit is erg belangrijk voor momenten waarop je angsten en risico’s de waarheid worden.

Tip 4: Stick to the plan

Op het moment dat er iets misgaat kun je last krijgen van stress. Stress zorgt voor een vecht, vlucht of vries (bevries) reactie. Hierdoor kun je anders gaan denken dan je normaal doet. Afhankelijk van je persoonlijkheid kun je impulsief reageren en het eerste doen wat in je opkomt.

Het is heel belangrijk dat dan het eerste wat in je opkomt het reserveplan is. Die heb je ten slotte bepaald onder omstandigheden waarin je geen last had van stress en je cognitieve vermogen dus optimaal functioneerde.

Hoe verleidelijk het ook is om toch wat anders te doen, houd je aan je van te voren bepaalde plan.

Tip 5: Geniet van je herstel

Dus je was op weg naar je doel, een probleem ontstond en doordat jij een scenario hebt gemaakt wist je precies wat je moest doen. Nu ben je weer terug op koers en dat voelt goed. Geniet er ook van dat je kunt herstellen van fouten of zaken die buiten jouw schuld om misgaan. Jij hebt controle op hoe je reageert en dat voelt gewoon goed.

Door te genieten van je herstel weet je ook dat je toekomstplannen een grote kans van slagen hebben, wat er ook op je pad komt.