06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Comeback Tips week 29: Negatieve gedachten positief maken

Comeback Tips week 29: Negatieve gedachten positief maken

Je kent het wel, je bent ergens mee bezig en je vindt dat je er niets van bakt. Alles duurt veel te lang en het is echt een ramp dat dit allemaal zo traag gaat. Waarom heb je ook niet gewoon iets anders gedaan. Enz. enz.

Het is echt ontzettend jammer als je jezelf voortdurend mentaal een schop onder je kont geeft en daarom heb ik 5 tips voor je om minder last te hebben van negatieve gedachten.

Tip 1: Bedenk waar je dankbaar voor bent als je opstaat

Met het verkeerde been uit bed stappen is ontzettend vervelend omdat dit de toon kan zetten voor de rest van je dag. Noem daarom direct 3 dingen op waar je dankbaar voor bent die je hebt of doet in je leven. Dat beurt de hele dag direct een beetje op.

Tip 2: Houd je gedachten in de gaten

Soms zijn je gedachten gewoon een soort uit de hand lopend iets. Je denkt eerst dat het werk dat je doet stom is, vervolgens is je hele werk stom en dan ben jij opeens een idioot dat je dit werk doet. Wanneer je merkt dat je gedachten negatief worden, haal dan even adem en focus je gewoon op het hier en nu en waarmee je bezig bent. Dat stopt in ieder geval de gedachtentrein.

Tip 3: Niets moet, alles mag

Moet jij ook zoveel van jezelf. Je moet op tijd komen, je moet je werk perfect doen. Al dat moeten is niet iets waar je vrolijker van wordt. Houd ook hiermee je gedachten in de gaten. Je mag op tijd komen en je mag je werk perfect doen. Dat zorgt voor veel meer ontspanning, jij bent ook maar een mens.

Als je heel erg doem-denkt tijdens het op tijd moeten komen, want anders vergaat de wereld, bedenk je dan eens wat er nu daadwerkelijk kan gebeuren. Meestal valt het ontzettend mee, want meestal verandert er niets.

Tip 4: Bepaal of je invloed hebt op waar je negatief over denkt

Als je vaak boos bent op het nieuws, de maatschappij of zelfs het weer. Ga dan eens voor jezelf na in hoeverre je invloed hebt op het onderwerp van je negatieve gedachten. Baal je bijvoorbeeld van nutteloze tijd in de file, maak die dan nuttiger door een luisterboek op te zetten. Door invloed uit te oefenen word je al vrolijker en als het niet mogelijk is, dan is het belangrijk om los te laten.

Tip 5: Zet tegenbewijs in

Heb je vaak last van negatieve gedachten over jezelf. Dat je bijvoorbeeld niets kunt? Dan kun je daar een positieve gedachte tegenover zetten, bijvoorbeeld door te zeggen dat het niet waar is dat je niets kunt, want je kunt immers wel autorijden, presentaties geven enz. enz.

Helpt dit niet? Dan kan het volgen van een cursus of workshop ervoor zorgen dat je meer vertrouwen krijgt in je eigen kunnen.