Comeback Tips week 30: Omgaan met pech   

Comeback Tips week 30: Omgaan met pech   

Pech soms is het écht en soms heb je gewoon last van onzorgvuldigheid. Heb je het gevoel dat je wel heel vaak pech hebt? Dan kun je daar behoorlijk tureluurs van worden en het gevoel krijgen dat je de controle over je leven verliest. Dit is ontzettend jammer en helemaal niet nodig.

Dan zijn deze vijf tips er om ervoor te zorgen dat je sneller opkrabbelt na pech of pech beter weet te voorkomen.

Tip 1: Ga na wiens verantwoordelijkheid het was

Pech hebben kan aan een ander liggen, maar soms ook aan jezelf. Ga bij pech na wie er verantwoordelijk was voor het gebeuren. Het is bij pech heel fijn als je iemand anders de schuld kunt geven, maar soms is dat niet terecht.

Door verantwoordelijkheid te nemen bij pech, als het écht iets was waar jij verantwoordelijk voor bent, zorg je voor meer motivatie om pech in de toekomst te voorkomen.

Tip 2: Zat het in je cirkel van invloed?

Hoeveel invloed had je eigenlijk op de pech? Had je pech dat je veter opeens losging? Dan heb je invloed met een dubbele knoop. Heb je pech met de brug die opengaat? Als je wist dat de brug er was heb je invloed door even iets eerder weg te gaan. Had je pech omdat de trein waarin je zat vertraging had? Dan had je gewoon echt pech, of je had een trein eerder kunnen nemen. Ga na hoe jij invloed kunt uitoefenen in de toekomst zodat je niet hetzelfde overkomt.

Tip 3: Blijf niet hangen

Je kunt ontzettend balen van de pech, maar dat is soms erg ongezond. Je wordt niet een gezelliger persoon wanneer je de hele dag chagrijnig bent omdat net jij het rode licht kreeg in de groene golf.

Door naar de toekomst te kijken krijg je sneller een positieve mindset. Focus je anders vooral op het hier en nu, zodat je niet de hele tijd terugdenkt aan wat er mis is gegaan.

Tip 4: Zoek het positieve op

Het was een geluk bij een ongeluk. Wat was nu eigenlijk het voordeel van je pech? Die vertraging van de trein gaf wel extra rust. Door je losse veter kon je wel even letterlijk een pas op de plaats maken om je gedachten te organiseren.

Door naar het voordeel in plaats van het nadeel te kijken krijg je veel minder het gevoel dat je pech hebt als je pech hebt.

Tip 5: Bepaal van tevoren een plan B

Heb je plannen? Bepaal dan van tevoren wat voor pech je kunt tegenkomen. Door te visualiseren hoe je dag zal gaan en dan gelijk de beren op de weg te visualiseren kun je ook bepalen hoe je omgaat met die pech. Hierdoor is je pech factor direct een stuk kleiner en blijf je meer in controle over je dag als er toch nog iets misgaat.