06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Comeback Tips week 33: In jezelf praten

Comeback Tips week 33: In jezelf praten

Tegen jezelf praten of in je zelf praten kan een belangrijke toevoeging zijn voor het versterken van je prestaties. Helaas kan het je prestaties ook schaden als je op de verkeerde manier tegen jezelf praat.

Bij sommige mensen helpt tegen jezelf praten of denken zelfs helemaal niet. Dus wanneer jij deze vijf beste tips om je prestaties te verbeteren met self-talk opvolgt en er verandert niets, dan bij jij zo’n persoon die er baat bij heeft om juist heel mindful te werken en met je aandacht in het hier en nu te blijven.

In jezelf praten kán echter voor veel mensen wel een goede manier zijn voor prestatie verbetering, en daarom heb ik de 5 beste tips voor in jezelf praten voor betere prestaties voor je opschreven.

Tip 1: Begin je dag met een ego-boost.

Kritiek is iets waar iedereen mee te maken krijgt. De kunst is dat je die kritiek in je kunt opnemen en er wat mee doet. De ego-boost in de ochtend helpt je hierbij, want de kritiek is dan niet iets wat je gaat negeren, maar waar je wat mee kunt omdat je nog genoeg vertrouwen over hebt na de kritiek om er wat mee te doen.

Door de ochtend te beginnen met zinnen zoals “Ik ben slim, ik ben goed, ik ben aardig enz.” begin je de dag al positief.

Tip 2: Wees je bewust van negatieve self-talk

Negatieve gedachten tegen jezelf kunnen je prestaties echt verminderen. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van de momenten waarop je negatief denkt, zoals wanneer je denkt “dit gaat nooit lukken” of “dit gaat niet goed”.

Probeer dan zo snel mogelijk de gedachten weer positief te maken.

Tip 3: Moedig jezelf aan

Wanneer je merkt dat je gedachten de verkeerde kant opgaan, of als je bezig bent met iets lastigs, moedig jezelf dan aan. Gedachten zoals “Kop erbij”, “je kunt dit”, “doorgaan”. Helpen je om je werkzaamheden beter af te maken.

Tip 4: Geef jezelf opdrachten

Een andere manier om jezelf te helpen bij je werkzaamheden of taken is door jezelf opdrachten te geven. Hierdoor begeleid je jezelf als het ware door het proces van je werk. “Nu ga je dit doen en als je daarmee klaar bent ga je dat doen.”. Het kan zelfs nog kleiner zoals “nu pak je de rekenmachine erbij”.

Tip 5: Gebruik je voornaam bij het oplossen van problemen

Heb je een stressvol moment omdat je bijvoorbeeld een deadline moet halen? Dan kan het gebruik van je voornaam tijdens het in jezelf praten/denken ontzettend goed helpen om de spanning te verminderen en om je goed te kunnen focussen op je taak.

“Piet, je kunt dit en je gaat beginnen met X.” is dan bijvoorbeeld een goede gedachte om jezelf aan te moedigen en om jezelf een opdracht te geven. Doordat je jouw voornaam gebruikt is het net of een vriend je van advies voorziet dat je alleen nog maar op hoeft te volgen.