06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Comeback Tips week 40: Zelfbeeld herwaarderen

Comeback Tips week 40: Zelfbeeld herwaarderen

Allerlei factoren in je leven hebben dagelijks invloed op je zelfbeeld. Soms positief, maar helaas ook vaak negatief. Vooral wanneer je merkt dat je jezelf in de weg begint te lopen en dat je vast zit in een situatie waarin je niet vast wilt zitten kan het handig zijn om je zelfbeeld te herwaarderen. Daarom heb ik vijf handige tips voor je op een rij gezet om je zelfbeeld op een positieve manier te herwaarderen.

Tip 1: Schrijf op hoe je over jezelf denkt

Door op te schrijven hoe je over jezelf denkt maak je tastbaar waar je goede punten volgens jezelf zitten en op welke punten jij jezelf wilt verbeteren. Je maakt het vage ontevreden gevoel tastbaar door op te schrijven hoe jij tegen jezelf aankijkt. Waarin vind jij jezelf goed genoeg en waarin wil jij jezelf verder ontwikkelen.

Check daarna even of jij ook zo streng zou zijn als een vriend of vriendin zo over zichzelf dacht.

Tip 2: Vraag aan minimaal 5 mensen om je heen hoe ze over je denken, wat jou kenmerkt

Dit klinkt misschien heel erg, maar je mag zeker beginnen bij je vrienden en collega’s met wie je goed kunt opschieten. Vraag aan ze wat ze je sterke kanten vinden en of er kanten zijn waarin jij jezelf kunt verbeteren. Vergelijk wat ze zeggen eens met je eigen aantekeningen en je zult zien dat het over het algemeen beter met je gaat volgens andere mensen dan volgens jezelf.

Tip 3: Maak een lijst van alles dat je bereikt hebt

Begin bij je veterstrikdiploma of zwemdiploma en ga van daaruit naar alle andere diploma’s, mijlpunten uit je leven en carrière langs. Door dit allemaal op te schrijven sta je even bewust stil bij alles wat juist wel is goed gegaan in je leven en zie je dat je je eigenlijk niet zo veel hoeft aan te trekken van wat (nog) niet goed is gegaan in het leven.

Tip 4: Jij vindt het vaak erger dan de ander

Het is belangrijk om je te realiseren dat wat jij heel erg vindt door de ander vaak minder erg gevonden wordt. Op het moment dat jij het een rommel vindt, kan de ander juist denken dat je alles goed voor elkaar hebt. Blijf daarom rustig en bekijk gewoon hoe mensen reageren in de situatie waar jij juist van streek van raakt. Je zult zien dat de meeste mensen minder aandacht hebben voor wat je vervelend vindt dan jij denkt.

Tip 5: Bepaal hoe je over wilt komen

Je zelfbeeld is vaak een verzameling van wat je niet wilt. Door te bepalen wat je wel wilt kun je daar juist naartoe werken. Vergeet niet dat het beter is om iets te proberen en dit te moeten blijven proberen dan om helemaal niets te proberen. Daarbij is het goed om je te realiseren dat als iets verkeerd gaat, je daar juist van kunt leren en dit helemaal geen afbreuk doet aan jou. Door gewoon door te gaan bereik je meer.