Comeback Tips week 41: Moed terugvinden

Comeback Tips week 41: Moed terugvinden

Er kan een moment in je leven komen dat je het lastig vindt om keuzes te maken, om risico te nemen en hierdoor kun je het gevoel krijgen dat wat je hebt opgebouwd in gevaar komt, wat alleen maar voor meer stress en meer moedeloosheid zorgt.

Om ervoor te zorgen dat jij je moed weer terugvindt heb ik vijf tips voor je opgeschreven die je kunt uitvoeren voor het vinden van meer moed.

Tip 1: Ga na welke risico’s je al hebt overleefd.

Moed hebben kan iets heel wispelturigs zijn. Het is daarom soms ook juist leuk om na te gaan op welke momenten je een risico hebt genomen en dit hebt overleefd. Zelfs als dit in eerste instantie niet goed is gegaan, heb je toch bereikt wat je bereikt hebt en leef je nog steeds.

Dit besef kan je helpen om je volgende moedige stap te zetten.

Tip 2: Blijf jezelf ontwikkelen om up to date te blijven.

Moedig zijn hangt vaak ook samen met zelfvertrouwen. Daarom is het belangrijk om je kennis en vaardigheden up to date te houden. Blijf jezelf ontwikkelen door mee te doen aan cursussen, boeken te lezen of een workshop te volgen. Hierdoor houd je meer zelfvertrouwen en meer moed om keuzes te maken.

Tip 3: Begin met kleine stapjes.

De keuzes die je dan maakt hoeven niet direct hele grote keuzes te zijn. Je kunt beginnen met de keuze om tijdens vergaderingen toch echt jouw mening te delen op de momenten waarop dat gevraagd wordt in plaats van te wachten tot het te laat is.

Die kleine moedige stapjes kun je vervolgens steeds groter maken.

Tip 4: Ga na wie je helpt.

Ga na wie je helpt met je moedige stap. Andere mensen helpen motiveert ontzettend om stappen te nemen. Zodra je weet welke rol jouw keuze in het leven van een ander speelt kan dit je helpen om het juiste te doen, in plaats van afwachten en niets doen en uiteindelijk niemand, niet eens jezelf, tot hulp zijn.

Tip 5: Ga na welke positieve boodschappen je van vrienden en collega’s hebt.

Moed opbouwen kan je ook goed doen door je mailbox en andere berichten eens door te spitten. Dubbelcheck de momenten waarop mensen positief tegen je zijn geweest of zelfs complimenten hebben gegeven. Je omgeving kan een belangrijke rol spelen in de mate van moed die je hebt. Een steunende omgeving kan je net dat zetje in je rug geven die je nodig hebt.