06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Commercie

 

Relaties onderhouden, adviseren, acquireren: er komt veel kijken bij het uitbouwen en continueren van de organisatie. Het is essentieel om de vinger nauw aan de pols te houden, zodat er ook tijdig maatregelen kunnen worden genomen als het economisch klimaat omslaat.

Ik help je te kijken naar voortgangsprocessen en je concurrentiepositie in de markt. Vervolgens adviseer ik over die positie, duik ik in visie en missie en begeleid de gewenste verandertrajecten via trainingen en workshops.

 

Commerciële positie

Voor de commerciële doelen van je bedrijf is het belangrijk om je huidige situatie in kaart te brengen. De herkenning van klanten van jouw bedrijf wordt gecontroleerd via positioneringsonderzoek.

Daarbij wordt er gekeken naar de manieren waarop je bedrijf relaties opbouwt met klanten en potentiële klanten. Gebeurt dit face-to-face? En hoe verder? Welke overtuigingen spelen een rol bij het bouwen aan relaties?

En hoe staat het met de werknemers? Hoeveel duidelijkheid is over de commerciële doelen en hebben werknemers zicht op die doelen zodat ze effectief mee kunnen werken?

Daarbij wordt ook de vraag gesteld of er commerciële doelen worden gesteld, hoe vaak die worden bijgestuurd en in welke mate de doelen te controleren zijn op hun haalbaarheid.

 

Visie

Naast coaching over de commerciële positie is de visie van het bedrijf van belang voor het behalen van commerciële doelen. Hoe zie jij de maatschappij en de rol die je bedrijf heeft om daaraan bij te dragen?

De visie hoort een inspiratie te zijn voor jezelf, je medewerkers en klanten om zaken met je te doen.

Daarom is het van belang dat de visie op een aantrekkelijke wijze gedeeld wordt binnen en buiten het bedrijf.

Wordt de visie ook gedeeld met relaties en op andere manieren om de commerciële positie te verbeteren?

 

Missie

Met welk doel is het bedrijf ooit begonnen? Is dit doel nog steeds relevant of is het tijd om het doel van het bedrijf bij te stellen?

De missie is minder inspirerend dan de visie, maar biedt wel duidelijkheid over het doel van het bedrijf en met welke middelen/diensten dit doel bereikt wordt.

Hieraan kunnen potentiële klanten het bestaansrecht van je bedrijf afleiden, waardoor ze bij een goede missie zaken met je doen.

 

Coaching voor de commercie

Coaching voor het verbeteren van de commerciële positie van je bedrijf gaat dus verder dan je persoonlijke drijfveren. Het gaat ook in op hoe de drijfveren van het bedrijf aansluiten bij de buitenwereld.

Tijdens de coaching komt ook overtuigend spreken en presenteren aan bod . Dat komt van pas bij het bouwen van relaties met klanten, werknemers en andere belanghebbenden.

 

 

“Mijn ervaring met Benno is zeer prettig. Hij is in staat om op een heldere, informatieve manier te trainen. Indien nodig kun je een beroep op hem doen: hij is sociaal maar ook ‘to the point’. Dat is prettig. De aanpak en kwaliteit van zijn dienstverlening zijn goed. Anders gezegd: duidelijk en leerzaam!”

Bas de Weerd

Commercieel Medewerker

Workshops voor de commercie

Naast coaching is het ook mogelijk om in teamverband workshops te volgen om jouw commerciële vaardigheden en die van je team te verbeteren. Door praktische oefeningen leer je overtuigend advies te geven en weet je beter om te gaan met weerstand, bijvoorbeeld als je expertise niet herkend wordt door de klant. Ook is het mogelijk om acquisitietechnieken onder de knie te krijgen.

 Succes is zelden toeval!

Coaching voor commercie in de volgende gebieden

  1. Acquisitie en relatieopbouw
  2. Adviesprocessen
  3. Adviesstijlen
  4. Adviseren
  5. Omgaan met weerstanden in een adviesgesprek
  6. Overtuigend adviseren in het communicatieproces
  7. Telefonische verkoop

Wil je meer weten? Neem dan contact met me op.