06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

aanpassingsvermogenAanpassingsvermogen is iets belangrijks voor ons menselijk overleven. De kracht van aanpassing zit  in allerlei zaken van hoe je die aanpassing toepast, wanneer je jezelf aanpast en hoe je beslist of je jezelf aanpast. 1 ding wat wel duidelijk is, is dat als je je nooit aanpast, je meestal niet gelukkiger wordt. Een bekend citaat “Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.” waarvan wordt gezegd dat dit door Einstein is gezegd, laat al zien waar aanpassing goed voor is.

In dit artikel ga ik in op de kracht van aanpassing voor je persoonlijke ontwikkeling en zakelijke groei.

Wat is aanpassing?

Om te weten wat de kracht van aanpassing is, aanpassing betekent dat je iets kunt veranderen naar aanleiding van veranderingen in externe factoren. Aanpassingsvermogen zegt iets over hoe goed je bent in jezelf aanpassen en hoe ver je daarin gaat.

Als je jezelf aanpast betekent dit ook dat je jezelf kunt ontwikkelen voor het verbeteren van de vaardigheden die je nodig hebt voor je nieuwe situatie.

Een van de duidelijkste gebieden in het voetbal waarin een heel team zich moet aanpassen is als 1 van de teamleden een rode kaart krijgt. Opeens moet het team met 10 man verder spelen tegen 11 man.

Om dan toch de kans op winst of minimaal gelijkspel hoog te houden moet de hele strategie van het spel voor dat team worden aangepast. Als het team een groot aanpassingsvermogen heeft kunnen de meeste teamleden zich eenvoudig de nieuwe strategie eigen maken en heeft die ene rode kaart niet veel invloed.

Maar als een team of enkele teamleden dit aanpassingsvermogen niet hebben en ze verder blijven spelen zoals ze deden gaat dit geheid tot winst van de tegenstander leiden.

In deze video van een RTV Drenthe van een Drentse wedstrijd zie je dat een team een paar minuten voor het einde van de wedstrijd een rode kaart krijgt. De reden is wel heel vervelend, maar ze kunnen zich niet voldoende  aanpassen om hun voorsprong vast te houden.

Dit soort veranderingen die het spel ontzettend beïnvloeden kunnen zich ook voordoen in je leven. Je verliest je baan, een vriendschap, een collega en toch moet je verder om er het beste uit te halen. Ook de laatste malware aanvallen laten zien hoeveel we leunen op het internet als maatschappij en dat ons aanpassingsvermogen om meer ouderwets te denken als dat nodig is, nog niet voldoende aanwezig is.

Levensstijl aanpassen

Een van de dingen die we bijna allemaal weleens proberen is het aanpassen van de levensstijl. Meestal is er iets ingrijpends gebeurt waardoor dit echt nodig is, zoals slechte resultaten bij een arts of wellicht gewoon het besef dat je gezonder wilt leven.

Het aanpassen van de levensstijl is iets wat voor veel mensen erg lastig is. Het aanpassen van wat je eet en hoeveel je beweegt wordt niet alleen beïnvloed door hoeveel energie je hebt en wat je lekker vindt, maar ook door hoe je denkt.

Hoe snel geef je op? Hoeveel ervaring heb je met het proberen van nieuwe dingen? Heb je eerder jezelf moeten aanpassen? Hoe ga je om met tegenslagen?

De kracht van aanpassingsvermogen zit hem in je mentale veerkracht, het daadwerkelijk aanpassen van je gedachten en zelfs het transformeren van die gedachten of ook wel overtuigingen. Dit is niet een proces dat automatisch gaat, maar er zijn zeker stappen die je kunt zetten om je aanpassingsvermogen te vergroten.

Veerkrachtig denken

Om je te kunnen aanpassen is het in eerste instantie al van belang dat je veerkrachtig kunt denken. Dit betekent dat als jij een tegenslag ervaart je je hierdoor niet direct uit het veld laat slaan.

Als je het lastig vindt om veerkrachtig te denken kun je bijvoorbeeld erg onzeker worden van plotselinge veranderingen en daardoor bevriezen in hoe je erop reageert.

Om terug te gaan naar het aanpassen van de levensstijl.

Je hebt net gehoord van je arts dat je moet stoppen met roken als je gezond oud wilt worden. Voor die opmerking had je het idee dat dit toch wel zou lukken, ook met de sigaret, maar na de opmerking moet je toch je gedrag en gedachten over het roken aanpassen en ook vooral de gedachten over een gezond leven moeten veerkrachtig zijn.

Als je niet veerkrachtig denkt zul je al snel zeggen dat je toch wel doodgaat, en dat je anders wel door overgewicht overlijdt of wat dan ook, maar dan geef je eigenlijk al toe dat je toch al geen gezond leven hebt. Door veerkrachtig te denken denk je juist dat alles wel goedkomt als je maar stopt met roken.

Je kunt een negatieve gedachtegang dan sneller stoppen.

Denken aanpassen

Om te stoppen met roken, of voor een andere aanpassing in je leven, moet je dan de manier waarop je denkt aanpassen. Dit kan heel bewust gaan. Je krijgt bijvoorbeeld zin om je oude gedachtegang te gaan volgen, “Ik heb zin in die sigaret”of “Dit lukt me nooit.” Om je vervolgens te realiseren en soms bewust te bedenken dat het niet nodig is, dat het je wel lukt en dat er andere alternatieven zijn.

Je kunt bij het aanpassen van je denken niet alleen een negatieve gedachtegang stoppen, maar ook bewust positiever maken. Je buigt je denkpatroon letterlijk om.

Denken transformeren

Om jezelf op de lange termijn aan te passen aan een nieuwe situatie transformeer je uiteindelijk je gedachtegang. Je denkt niet meer aan je oude gedrag of aan de oude situatie. Je denkt alleen nog aan de huidige situatie en hoe je daar het beste uit kunt halen.

Als je jouw gedachtegang hebt getransformeerd zorgt dit ervoor dat je liever naar oplossingen zoekt dan dat je überhaupt begint met het denken aan wat er allemaal wel niet mis kan gaan en waar al die fouten dan wel niet naartoe leiden.

De kracht van aanpassen zit hem dus in een nieuwe situatie zien voor wat het is, geen interpretaties op loslaten waardoor je denkt dat er uiteindelijk iets heel ergs gebeurt en juist naar oplossingen zoekt om de nieuwe situatie het hoofd te bieden.

Wil je meer weten over het aanpassen van je doen en denken? Kom dan eens naar een lezing, bekijk de boeken op deze website en de diensten waarmee ik je kan helpen.

Bronnen:

https://www.ecologyandsociety.org/vol15/iss4/art20/main.html

https://www.psychologytoday.com/blog/theory-knowledge/201505/how-foster-more-adaptive-thinking