medewerkerVoor organisaties in deze snel veranderende wereld is niets belangrijker dan de wendbare medewerker. Mensen hebben steeds minder lang een vast contract en dat komt mede doordat wat niet buigt breekt. De wereld verandert en je moet mee veranderen om te overleven. Dit geldt voor mensen en zeker voor organisaties. Mensen veranderen organisaties, en niet andersom.

Het is aanpassen of uitsterven

Darwin zei het al: Het is aanpassen of uitsterven. Bedrijven die niets online doen hebben het vaker lastig dan bedrijven die naast hun normale face-to-face contact met klanten ook gebruikmaken van de online mogelijkheden om contact te hebben.

Of juist de mogelijkheden om processen eenvoudiger en sneller te maken. Want tijd is immers geld.

Zoals gezegd in de inleiding zijn het niet bedrijven die veranderen, maar mensen. Hetzelfde geldt bij voetbal. Je denkt vaak aan het team, maar dit geheel wordt uiteindelijk toch echt gemaakt door spelers die ieder hun taak uitvoeren om die doelpunten te scoren óf tegen te houden.

“I am constantly being asked about individuals. The only way to win is as a team. Football is not about one or two or three star players.” – Pelé

Het is belangrijk dat mensen kunnen mee veranderen met verwachte en onverwachte veranderingen. Hiervoor zijn een aantal eigenschappen nodig, zoals een blik naar buiten.

Met een teen in het diepe water

Zwemmen in het diepe water is heel spannend als je als kind eindelijk dat “diepe” deel van het bad in mag. Je gaat dan uit je comfortzone en dat is precies wat de wendbare medewerker ook nodig heeft.

De wendbare medewerker kijkt in ieder geval verder dan zijn/haar comfortzone om te zien wat die comfortzone zomaar oncomfortabel kan maken. Hierdoor kan hij/zij anticiperen op die verandering waardoor de comfortzone leuk blijft en niet opeens heel oncomfortabel en kleiner wordt.

De wendbare medewerker ziet, ondanks het ongemak over privacy, bijvoorbeeld wel dat social media een belangrijke rol kan spelen voor een bedrijf.

Dan zijn er ook onvoorspelbare veranderingen. Hoe vaak komt het niet voor dat er zonneschijn wordt voorspelt en je de volgende dag toch in je zomerkleding aan het “genieten” bent van een plensbui?

Hoe vaak hoor je wel niet dat het goed gaat met de economie en toch gaan bedrijven failliet?

De veerkracht die nodig is voor het omgaan met onverwachte verandering is belangrijk voor de wendbare medewerker. Je moet kunnen bijkomen van de schok, incasseren en een oplossing vinden voor het probleem.

Opdracht voor meer wendbaarheid:

Om ervoor te zorgen dat je meer wendbaar wordt heb ik een opdracht voor je. Kijk eens in vakbladen of gewoon met Google nieuws naar je vakgebied om te zien welke ontwikkelingen gaande zijn in jouw vakgebied en ga vervolgens bij jezelf na hoe jij jezelf kunt veranderen zodat deze ontwikkeling geen bedreiging voor je is.

Of op welke manier kun je van die ontwikkeling een kans maken?

Mensen maken organisaties wendbaar, niet andersom

Om je organisatie te veranderen is het dus belangrijk om die wendbare medewerker te vinden die zijn/haar omgeving in de gaten houdt.

Je kunt van bovenaf wel een reorganisatie opleggen, maar uiteindelijk moet de medewerker dit uitvoeren. Hiervoor is het belangrijk dat de medewerker wil meewerken en vatbaar is voor argumenten waarom de verandering in de organisatie van belang is.

Je hebt er dan dus baat bij als die medewerker verder wil kijken dan de comfortzone en bij plotselinge noodzakelijke veranderingen hiervan niet maanden van slag is.

Sommige bedrijven stimuleren dit door medewerkers soms een dag ergens te laten meedraaien wat niet op hun normale functieprofiel is. Zo ziet de medewerker de invloed van zijn werk op andere afdelingen, die soms ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.

Wendbare medewerker is…

Om dit alles te zijn wordt er eigenlijk nogal wat verwacht van de wendbare medewerker. Deze is…

  • Ondernemend
  • Veerkrachtig
  • Innovatief
  • Creatief

Ondernemend

De wendbare medewerker is zich ervan bewust dat zijn/haar baan afhankelijk is van het succes van de organisatie. Voor het behoud van de baan is het belangrijk dat het bedrijf blijft voortbestaan.

Meedenken met het bedrijf en dus een beetje ondernemerschap laten zien is daarom geen overbodige luxe. Daarbij helpt dit ook nog de saamhorigheid in het bedrijf, vooral als de medewerkers elkaar hierin aansteken.

Veerkrachtig

Veerkracht is nodig om veranderingen die plotseling komen te kunnen incasseren en om deze (in het geval van problemen) op te lossen.

Als je medewerker wil leren en nieuwsgierig is komt het helemaal goed met de wendbaarheid. Deze medewerker loopt in ieder geval niet weg bij veranderingen, en wil vaak verantwoordelijkheid hebben bij de verandering.

Innovatief

Die verantwoordelijkheid wordt bijvoorbeeld verkregen door innovatie die soms zelfs verandering veroorzaakt.

Een bedrijf heeft een probleem, maar een mens lost het op. Innovatie is ontzettend belangrijk voor elk bedrijf. Het maakt niet uit of je een bedrijf in de diensten hebt of een industrieel bedrijf.

Als een medewerker iets bedenkt waardoor processen eenvoudiger gaan is dat ontzettend handig.

Innovatief zijn kan in de kleine dingetjes zitten, zoals een ideeën prikbord bij de koffiehoek. Hiermee geef je ook introverte medewerkers de kans om zich van hun innovatieve kant te laten zien, zonder dat ze dit van de daken hoeven te schreeuwen.

Creatief

Creatief lijkt erg op innovatief, maar het is niet helemaal hetzelfde. Iemand die creatief is kan bijvoorbeeld een probleem soms beter oplossen dan iemand die innovatief is.

Creatieve mensen stagneren bijvoorbeeld minder snel bij een gebrek aan uitdaging. Dit komt omdat ze dan juist met hun creativiteit aan de haal gaan om zichzelf uit te dagen. Bij eentonig werk gaat men bijvoorbeeld de strijd met zichzelf aan om meer werk in dezelfde tijd gedaan te krijgen.

Een wendbare medewerker is dus nodig voor elke organisatie en hiervoor zijn creativiteit, innovatie, veerkracht en ondernemendheid van belang. Welke eigenschap wil jij terugzien in je medewerkers? Graag antwoord in een reactie.

Benno Diederiks

Talentontwikkelaar | spreker en auteur | Coach | Topposities (2016) | In oktober verschijnt mijn nieuwe boek ‘mentaal scoren’ in samenwerking met Hans van Breukelen.