06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

denkbeeldMet welk denkbeeld bekijk jij de wereld? Het denkbeeld waarin je leeft zorgt voor allerlei gedrag en inzichten. Je denkbeeld zegt iets over je zelfinzicht, zelfwaarde, zelfevaluatie en de mogelijkheden die je bedenkt om een probleem op te lossen.  

Denkbeeld en je zelfinzicht

Wie ben jij? Waar ben je goed in en waar ben je minder goed in? Het denkbeeld dat je hebt heeft invloed op hoe je over jezelf denkt. Het beeld dat je van jezelf hebt is het inzicht dat je over jezelf hebt. Dit beeld hoeft niet eens te kloppen.

Denkbeeld en je zelfwaarde

Je zelfwaarde is gelinkt aan je zelfinzicht en je wereldbeeld. Wat kun jij of heb jij wat van toegevoegde waarde is voor de rest van de wereld of in ieder geval de wereld om je heen. Je inschatting hiervan hangt af van je wereldbeeld. Wat vindt de maatschappij belangrijk? Wat vinden mensen in je omgeving belangrijk? De antwoorden die je hierop geeft hebben allemaal te maken met de manier waarop je over de wereld denkt.

Als jij iets kunt waarvan je denkt dat de wereld dit belangrijk vindt is dit goed voor je gevoel van zelfwaarde. Kun je juist iets waarvan je denkt dat niemand dit belangrijk vindt? Dan is dit vaak iets wat je gewoon leuk vindt, maar niet direct iets wat je zelfwaarde verbetert.

Denkbeeld en zelfevaluatie

Hoe evalueer jij je eigen kunnen, talenten en hoe jij die zichtbaar maakt aan je omgeving? Hoe evalueer jij succes? Ook dit hangt allemaal samen met het denkbeeld dat je hebt. Dit beeld bepaalt namelijk je definitie van succes. Is succes iets wat je zelf hebt bedacht of iets wat je volgt van wat de maatschappij succes vindt?

Is succes rijk worden met geld of is succes het behalen van persoonlijke doelen?

Hoe evalueer je jezelf in de zin met je waarden hoe je met familie omgaat? Wat is je beeld van hoe een familie moet zijn, wat is je beeld van hoe vriendschappen horen te zijn?

Je denkbeeld bepaalt ontzettend veel.

Dit is onder andere in kaart te brengen en te veranderen met de 5 G methode.

5 G methode om je denkbeeld te omdenken

De 5 G methode gaat over 5 zaken die te maken hebben met hoe je doet in een bepaalde situatie en wat hierop van invloed is.

Dit gaat om:

  1. Gebeurtenis
  2. Gedachten
  3. Gevoel
  4. Gedrag
  5. Gevolg

Je hebt dus een bepaalde gebeurtenis die staat te gebeuren. Hierover heb je gedachten en gevoelens. Die bepalen het gedrag wat je in die gebeurtenis gaat hebben en wat je doet bepaalt weer hoe de gebeurtenis zich vervolgt.

De gebeurtenis kan bijvoorbeeld zijn dat je moet netwerken voor je bedrijf of voor het bedrijf waar je werkzaam bent.

Je hebt daar bepaalde gedachten over, zoals: “Wat heb ik nu te vertellen?”, “Wie wil mij nu spreken?”.

Het gevoel is dat je dus oninteressant bent en wie weet zelfs onzeker over waar te beginnen.

Deze gedachten hebben gevolgen voor je gedrag tijdens zo’n gebeurtenis. Je trekt je bijvoorbeeld terug en kunt heel passief afwachten om contact te krijgen wat dan erg lastig gaat.

Het gevolg is dat het netwerken niet goed gaat.

Vervolgens kun je de G’s gaan omdenken zodat je het denkbeeld waarmee je ernaar kijkt verandert.

Je gaat dus netwerken.

Je gedachten zijn in eerste instantie dat je niets te vertellen hebt, dit kun je omdenken naar: “Andere mensen hebben iets te vertellen, zo kom ik achter hun drijfveren en kan ik erachter komen of ik ze kan helpen met mijn bedrijf.”

Dit heeft als gevolg al dat je gevoel verandert. Je hoeft niet te beginnen met praten. Je kunt beginnen met vragen. Hierdoor ben je zelfverzekerder over het netwerken.

Tijdens het netwerken ben je door die zekerheid minder afwachtend en ga je juist het gesprek aan. Wie weet verkoop je niet gelijk iets, maar je leert de mensen wel kennen waardoor je in de toekomst op hun behoeften kunt inspelen.

Het gevolg is dat je betere connecties maakt en de kans op klanten voor het bedrijf voor wie je netwerkt groter wordt.

Zoals je wellicht hebt gezien is in dit voorbeeld niets verandert aan je mening of je wel iets te vertellen hebt. Je hebt vooral de nieuwe mogelijkheden doordat je met een ander beeld naar de wereld, jezelf en de gebeurtenis kijkt.

Door je denkbeeld te veranderen verander je dus eigenlijk van alles. Door je eerste gedachten te veranderen, verander je het gevoel waarmee je een situatie aangaat. Door dit gevoel en de gedachten te veranderen verander je jouw gedrag waardoor je pro-actiever wordt en meer zelfvertrouwen uitstraalt. Hierdoor kun je betere connecties aangaan en is de kans op succes groter.

Verander je denkbeeld en verander jezelf

Door je denkbeeld te veranderen verandert ook het inzicht dat je in jezelf hebt. Je leert namelijk door je veranderde gedrag dat je meer kunt dan je in eerste instantie verwacht had.

Je komt er dan ook achter dat je waardevoller bent dan je had gedacht. Je neemt namelijk meer risico en komt er dan achter dat mensen wel op jouw input zitten te wachten. Dat je meer te bieden hebt, omdat je meer kansen durft te grijpen.

Je denkbeeld veranderen zorgt ook voor een verandering in je evaluatie. Je komt opeens wel goed voor jezelf op. Je kunt jezelf opnieuw uitvinden en dus kun je jezelf positiever maken.

Dit veranderde denkbeeld verandert dus je mindset.

Volgens Alexis Sanches van Arsenal is dit ook erg belangrijk om een voetbalwedstrijd te winnen.

“When it comes to winning the Premier League we often lose or draw against teams at home when we are superior. I’ve always said we have great players here, it’s just about having the mentality of being a great player and going out on to the pitch already thinking about winning.”

Heb jij hulp nodig om je denkbeeld te veranderen en om op die manier positiever in het leven te staan zodat je meer doelen kunt bereiken en kansen kunt zien en grijpen? Ik help je graag persoonlijk.

Benno Diederiks

Comeback Coach |Talentontwikkelaar | spreker en auteur | Maak je Comeback, jezelf opnieuw uitvinden in samenwerking met Hans van Breukelen | Topposities (2016).