06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

herstellen doe je zelfFalen, het hoort gewoon bij het leven. Hoe vervelend we het ook vinden. Daarom is het belangrijk om je herstelkracht te versterken. Hierdoor kun jij zelf herstellen van elke situatie en weet je wat je moet doen als het herstel niet gaat zoals jij wilt. In dit blog ga ik in op mentale technieken die je helpen door moeilijke periodes te komen en om te kunnen herstellen van zaken die mis zijn gegaan.

Herstellen doe je zelf

Een mooi voorbeeld van zelf herstellen hoorde ik een aantal jaar geleden van een 84-jarige dame. Ze had gezondheidsproblemen gehad en was hiervoor in het verzorgingstehuis terecht gekomen. Daar deed ze een observatie, de mensen die wilden gingen weer naar huis, de mensen die niet wilden bleven daar en kwamen soms zelfs te overlijden. “Ja, dan kwam de fysiotherapeut een vouw ophalen en die vrouw stuurde hem dan weer weg, die wilde niet”. Ze had toen door dat die fysiotherapeut wel de patiënt kan ophalen, maar die patiënt moet toch echt zelf de oefeningen doen om weer mobiel te worden en om weer te kunnen lopen.

Dit is hetzelfde geval bij elk ander probleem waarvan je moet herstellen. Je kunt hulp krijgen van andere mensen. Bij zakelijke problemen kun je soms zelfs iemand inhuren. Daarbij is het ook goed voor jezelf om mee te werken met het herstellen van gemaakte fouten. Dit zorgt namelijk voor overtuigingen dat je zelf je fouten kunt herstellen (eventueel met een beetje hulp) en dat is weer goed voor je mentale veerkracht.

Taken waar je echt zelf aan moet werken hebben vaak met management en communicatie te maken, zoals hoe goed je projecten managede of je communicatie met medewerkers gaat. Dan kun je een training volgen, maar moet je uiteindelijk het geleerde zelf inzetten.

Het is ook belangrijk om te realiseren dat herstel iets is van de korte termijn. Door te herstellen bouw je wel aan jouw langdurige mentale veerkracht. Het maakt je sterker in de overtuiging dat je veerkrachtig bent en hierdoor kun je een volgend probleem beter aanpakken.

Je rust pakken

Heb je een faal moment? Dan kun je het beste eventjes afstand nemen van het probleem. Soms is rust na een project dat uit de hand is gelopen een goed idee. Een middagje ontspannen in het bos of op het strand kan je opladen om de volgende dag aan de herstelwerkzaamheden te werken.

Waarschijnlijk krijg je tijdens het middagje ontspanning ook allerlei ideeën over hoe je iets kunt herstellen. Neem daarom een schriftje en een pen mee om deze ideeën op te schrijven.

Ook in de sportwereld zie je dat na een verliezende wedstrijdspelers vaak juist even rust nemen. Al helemaal als ze geblesseerd zijn. Om blessures te voorkomen en om te blijven genieten van het spel is rust erg belangrijk.

“I think sometimes the best training is to rest.” – Cristiano Ronaldo

Genieten van het proces

Soms ben je tijdens je werk alleen maar gefocust op het doel dat je wilt bereiken. Zolang je dit doel niet bereikt hebt ben je chagrijnig en kunnen collega’s beter uit je buurt blijven. Dat is erg jammer, want je herstelkracht zit juist in genieten en leren van het proces. Als je dan onverhoopt je doel niet op het moment behaalt waarop je dat had gepland dan is dat geen probleem, omdat je dan juist leert van het proces en weer verder gaat om je doel alsnog te bereiken.

Je oriëntatie verleggen van verliezen naar herstellen is een gezonde manier om ook sneller te herstellen nadat iets fout is gegaan.

Er zijn zelfs voetballers die meer van het spel genieten dan van het scoren van doelpunten, terwijl ze juist bekendstaan om hun doelscore.

“If you’re playing for five hours you don’t want to score goals all the time and I loved dribbling. I could score a goal, but I preferred to dribble.” – Ronaldinho

Opdracht:

Om je meer te focussen op de positieve kanten van falen, namelijk dat je er wat van kunt leren. Heb ik een opdracht voor je. Door deze opdracht uit te voeren geniet je meer van het proces en als er dan onverhoopt, want we wille natuurlijk succes, wel wat fout gaat heb je naslagwerk om te achterhalen waar het mis is gegaan.

Schrijf elke dag op wat er leuk aan je werkzaamheden was die dag. Schrijf 3 punten op die die dag hebben geholpen om je werk leuk te maken.

Door deze oefening is het de bedoeling dat je meer geniet van het proces, waardoor het doel bereiken nog leuker wordt en je sneller kunt herstellen als dit nodig is.

Leren en verdergaan voor je herstel

Wat ook belangrijk is wanneer je moet herstellen is om na te gaan waarom iets verkeerd is gegaan. Door dit te onderzoeken geef je jezelf inzichten. Dit heeft als voordeel dat je jezelf niet de hele tijd naar beneden praat, omdat je hierdoor ook gelijk ideeën krijgt over hoe je het in de toekomst anders kunt aanpakken.

Het enige dat je dan nog hoeft te doen is verdergaan met je eigen toekomst. Uiteindelijk gaat je werk gewoon weer door en is het belangrijk om nieuwe projecten op te pakken.

Zelfs als je door een fout je baan bent kwijtgeraakt is dat nog niet het einde van de wereld. Uit onderzoek van de Harvard Business Review bij 450 CEO’s van grote bedrijven bleek dat de helft daarvan binnen twee jaar een vergelijkbare baan had of een adviserende rol. Dit kwam ook omdat ze lessen trokken uit hun gemaakte fouten.

De stap die je neemt om te herstellen bepaalt uiteindelijk hoe groot de fout is geweest, niet de fout zelf.

Heb jij nog tips om te herstellen van fouten? Laat het me weten in een reactie.

Bron:

https://www.businessnewsdaily.com/9619-recover-from-failure.html