Omgaan met weerstanden in een adviesgesprek

Herken je de volgende situatie? Je bent opleider en een onwillige deelnemer trekt de theorie in twijfel; of je bent personeelsfunctionaris die met een medewerker te maken heeft die absoluut niet wil meewerken. Weerstand is een terugkerend thema in ieders dagelijks leven, zowel zakelijk als privé. Dus ook in adviesgesprekken.

Tijdens mijn training kijken we naar wat weerstand is, hoe je het herkent en effectief ombuigt. Daarnaast onderzoeken we weerstand die soms in onszelf schuilt en ons belemmert. Bijvoorbeeld: als personeelsfunctionaris wil je een medewerker scherp confronteren, maar je krijgt een knoop in de maag en blijft aardig.

Vragen die we in de training behandelen zijn bijvoorbeeld:

Wat is de weerstand en hoe herken ik die?

 

Wat is mijn eigen rol hierin?

 

Hoe zorg ik ervoor dat weerstand vóór me werkt en niet tegen?

 

Hoe ga ik om met bezwaren, tegenargumenten en reacties?

 

Hoe buig ik weerstand effectief om?

Wil je meer weten? Neem dan contact met me op.