06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

pech, een kwestie van gelukIedereen heeft wel eens pech gehad. Je bent een roadtrip aan het maken en opeens is er iets met je auto aan de hand. Pech onderweg is eigenlijk de meest bekende vorm van pech. Je kunt ook pech hebben in andere situaties. Je komt bijvoorbeeld een keer te laat omdat de brug openstaat of doordat er net op jouw route een ongeluk is gebeurd waardoor er een file staat die er normaal gesproken niet is.

Ik heb ook altijd pech

Heb jij echter het gevoel dat je altijd pech hebt. Dat je omgeving nooit doet wat je ervan had verwacht? Dan is dat ontzettend jammer. Je hebt het gevoel dat ongelukken en tegenslagen altijd jou ten deel vallen en dit valt je zwaar.

Als je het gevoel hebt dat je altijd pech hebt is het belangrijk om juist naar de positieve kanten van je dag te kijken. Een positieve mindset krijgen is erg belangrijk als je inderdaad altijd pech hebt. Door die positieve mindset ga je namelijk makkelijker verder nadat pech jou ten deel is gevallen.

Pech en de schuld van een ander

Het mooie aan pech is dat het altijd de schuld van een ander is. In de sportwereld zie je vaak dat als er een wedstrijd verloren wordt dit wordt toegeschreven aan factoren buiten de sporter zelf.

  • Het gras was nat en daardoor kon er lastig met kwaliteit gevoetbald worden.
  • De scheidsrechter was partijdig (vooral een klacht bij jeugdteams).
  • De zon stond laag in de tweede helft achter het doel van de tegenstander.
  • Het publiek gaf negatieve energie af met al hun gefluit.

Dat pech de schuld van een ander is komt doordat mensen fouten of pech graag niet toekennen aan hun eigen falen. Toegeven dat je zelf fout zit is immers een pijnlijk moment. Dus externe factoren aanwijzen als schuldige is makkelijker en beschermt jezelf tegen de pijn van toegeven.

Pech of eigen verantwoordelijkheid

Als je dus pech hebt, kun je dat gewoon tegen andere mensen zeggen, maar ga wel voor jezelf na of jij toch een vorm van eigen verantwoordelijkheid hebt.

Woon je bijvoorbeeld in een gebied met veel bruggen die vooral tijdens de zomermaanden veel opengaan? Dan moet je hiermee rekening houden als je afspraken hebt. Door 10 minuten eerder weg te gaan heb je in ieder geval al minder pech als die brug toch weer opengaat. Je baalt dan zelf ook veel minder en komt met een ontspannener gevoel aan bij je afspraak waardoor je je daar ook weer beter op kunt focussen.

Door jezelf juist wel te wijzen op het feit dat pech soms gewoon het pijnlijke falen van jezelf is, want een partijdige scheidsrechter wordt nooit geaccepteerd, motiveer je jezelf ook om het in de toekomst juist beter te doen.

Reflectie op het pech-moment helpt je als handvat om te zien wat je in het vervolg kunt doen om de pech in de toekomst te voorkomen. Juist die pijn confronteren helpt je om te groeien.

Succes is geen pech

Pech is eigenlijk gewoon een ongeluk, geluk zou dan voor succes moeten zorgen. Maar ken jij een persoon bij wie het geluk en het succes gewoon is komen aanwaaien? Zelfs mensen die de loterij winnen eindigen vaak op zolder bij hun moeder omdat ze niet weten hoe ze met dit succes om moeten gaan. Na de wereldreis zijn ze weer blut en terug bij af of zelfs nog minder af.

Je kunt dus niet op geluk rekenen voor succes. Daarom kun je ook niet (altijd) op ongeluk rekenen voor pech. Ga daarom altijd na wat er nu gebeurd is en of je invloed kon hebben op de situatie. Had je iets anders kunnen doen dan je hebt gedaan?

Denk zelf maar eens na over momenten dat je succes hebt gehad. Dat lag dan vaak aan jezelf. Je hebt hard gewerkt, je hebt je verdiept in de materie en je hebt de juiste keuzes gemaakt. Door een succes-reflectie ook op pech toe te passen kom je nog véél verder.

Opdracht:

Ga na wanneer de laatste keer was dat je pech had. Welke externe factoren leiden er tot de pech-situatie?

Ga dan eens na wat je cirkel van invloed was op die dag. Konden bepaalde acties je pech voorkomen? Zoals eerder vertrekken van huis? Checken of je alles bij je hebt (in het geval van je portemonnee kwijt zijn).

Pas vervolgens je cirkel van invloed toe in een vergelijkbare situatie en merk hoe je meer succes uit het moment haalt dan normaal.

Nadenken voordat je iets doet

Voordat je iets doet is het belangrijk om na te denken. Johan Cruijff heeft ook gezegd:

“Before I make a mistake, I don’t make that mistake.”

Deze uitspraak illustreert dat wanneer hij denkt over een fout die hij kan maken, hij iets doet om die fout te voorkomen. Als je bijvoorbeeld een duidelijke werkdag hebt met een presentatie en dergelijke denk je vaak na over wat er fout kan gaan. Hierdoor bereid je je beter voor dan bijvoorbeeld op een dag zonder presentatie.

Je legt je kleding een dag van tevoren klaar. Je vertrekt een kwartier eerder naar je werk. Op je werk richt je ruim van tevoren de presentatieruimte in zodat iedereen zich welkom voelt. Je bent meer in het hier en het nu met je gedachten.

Op “normale” dagen waarop je geen belangrijke gebeurtenis hebt is de kans groot dat je al die extra moeite niet doet. ’s Ochtends kom je erachter dat er een koffievlek zit op die blouse die je in gedachten had, daardoor zie je er minder professioneel uit en dat wijs je dan als reden aan waarom het gesprek met je manager niet goed ging die met je begon te praten omdat je te laat was, want je was afgeleid door alle pech die je die ochtend is overkomen.

Stiekem weet je dan ook wel dat dit lag aan een slechte voorbereiding van je kleding vergeleken met die dag waarop je wel een presentatie geeft.

Wat doe jij om pech te voorkomen? Laat het me weten in een reactie.

Benno Diederiks

Comeback Coach |Talentontwikkelaar | spreker en auteur |Topposities (2016) | In oktober verschijnt mijn nieuwe boek ‘Maak je Comeback, jezelf opnieuw uitvinden’ in samenwerking met Hans van Breukelen.