06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

SterwaardigHet werk in een sterrenrestaurant kun je vergelijken met een goedlopend bedrijf. De mise-en-place, het voorbereidende werk, is een zakelijke structuur waaraan je kunt zien of een business kans van slagen heeft. Worden de componenten van een gerecht tot in de precisie uitgesneden? Of raffelt de kok het af? Zijn het allemaal afgewogen smaken op een bord, die veelvuldig geproefd zijn en tot in de finesses zijn uitgewerkt? Of ‘is het maar wat’? Houdt de chef enkel de klant in het achterhoofd, of ook het product en hoe dat zich kan excelleren in het gerecht?
Een gezonde zaak houdt ook overal rekening mee. Met het personeel, de kwaliteiten van het personeel en de groeimogelijkheden. De collega’s zijn op elkaar afgestemd en denken alleen aan het hoogst haalbare. Aan tweederangs arbeid heeft niemand wat, en mensen zonder passie zorgen niet voor de juiste workflow.

De smaken zijn één geworden. Het juiste gerecht, op het juiste moment, op het juiste bord, voor de juiste gast. Een gemarineerde zeebaars, met quinoa, een yoghurtsaus, afgemaakt met een avocadomousse. Stukjes met amandelolie gelakte avocado, een quenelle van kaviaar, tartaar van zeebaars en een ijsje van yoghurt. Het gerecht wordt vergezeld door een jonge, fruitige Chardonnay, met een lieve afdronk. Het overmeestert het gerecht niet, maar zorgt ervoor dat de zeebaars in al haar glorie kan stralen. Eet smakelijk. De gast blij, de chef blij en de zeebaars heeft niet voor niets het licht gezien.

Maar van het afval van de zeebaars trekt de kok een bouillon. De resten avocado sealt hij, stampt en vriest ze in, zodat hij er mooie rondjes van kan uitsteken voor een volgende aangelegenheid. De kaviaar gaat terug de koelkast in en de laatste lik yoghurt draait hij tot een zachte sorbet. Niets gaat verloren, hij houdt de componenten in ere en de chef grijnst van genoegdoening.

Je zou dus een bedrijf kunnen zien als een geoliede machine, maar wat gebeurt er als je een afdeling binnen een organisatie een dagje laat koken met producten die uitgestald zijn, zonder recept, binnen een strakke tijdlimiet? Zo kun je zien wie er anticipeert, wie de lijnentrekker is, wie er volgt en wie vanaf een afstandje toekijkt. Een culinaire middag, eentje met perspectieven en waar een bedrijf jarenlang profijt van heeft. En Dicta biedt het aan.

Want al is een stukje avocado nog zo lekker, je moet weten wat je ermee wilt doen. En wat je met de restjes doet. Wat de gast wilt. Wat lekker is. Waar je extra aandacht aan schenken. Als alles in elkaar past, hoe klein het aangeboden product ook mag zijn, dán heb je een goede workflow. Dán kun je zeggen dat je bedrijf een ster verdient. Bon appétit!