06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

Teamcoachtraject voor ICT-afdeling Unicef

Gezocht en gevonden: de rode draad in de speelstijl van het Unicef ICT-team

“Een team enorm getalenteerde spelers. Maar ieder met een verschillende starttijd in het hoofd wanneer de wedstrijd begint. Ze willen allemaal winnen. Maar de ene denkt dat te bereiken door te scoren; de ander door juist te verdedigen.” Zo typeert teamleider John van Strien de drie collega’s van de afdeling applicatiebeheer van het Unicef ICT-team. Aan Benno Diederiks de taak om een rode draad te vinden in het functioneren van dit team. Dat gebeurde tijdens een teamcoachtraject van circa vier maanden.

De aanleiding voor dit traject is de professionaliseringsweg binnen ICT die drie jaar geleden is ingeslagen. Van Strien: “Zie de gebruiker als klant. Ga informatie hálen in plaats van wachten totdat anderen jou informatie brengen. Daar willen we naartoe groeien. Gaandeweg is er weinig gemeten op resultaat. Er zat ook niet veel structuur in de ‘nieuwe’ aanpak. Dus we konden wel wat hulp gebruiken hierbij.”
 
Handvatten voor de dagelijkse praktijk
Via via kwamen ze bij Benno Diederiks terecht: “Het klikte meteen. Zijn aanpak is alles behalve standaard. No-nonsense, direct en meteen schakelen als tijdens de training net even iets ánders boven tafel komt dat prioriteit vraagt. En dan ook meteen de verwachtingen aanpassen. Hadden we ons huiswerk niet gedaan? Dan moesten we het tijdens de les doen. Kwam er een vraagstuk aan de orde dat veel complexer was dan gedacht? Dan lieten we het plan voor die dag even ‘rechts’ liggen. Benno bracht die complexiteit terug naar iets praktisch, en gaf meteen handvatten voor de dagelijkse praktijk.”
 
Open sfeer van communiceren
Resultaat? Van Strien: “Mijn doel was inzicht te krijgen in de status van de opdrachten die we uitvoeren voor onze klanten. En daarbij prioriteiten stellen. Sinds het teamcoachtraject is er een heel open sfeer van communiceren. We spreken elkaar nu veel gemakkelijker aan en zeggen dingen eerder en gemakkelijker tegen elkaar. We refereren naar de onderling gemaakte afspraken. Ook naar onze klanten zijn we duidelijker. Onze rode draden bleken: “Doe aan verwachtingsmanagement. Ben realistisch in wat je belooft. En communiceer open en eerlijk over de voortgang daarvan. En: zoek die klant op.”
 
Winning mood
Met die nieuwe speelstijl zit de afdeling applicatiebeheer van het Unicef ICT-team weer in the winning mood. “Ik leerde persoonlijk dat het niet gek is om dingen te vragen die eigenlijk al horen te zijn. Dat lijkt heel simpel. Maar in de loop der jaren is het tegenovergestelde ingesleten. De klant staat weer voorop, onze ICT-ers rapporteren nu proactief en we hebben het goal weer op ons netvlies”, vertelt Van Strien.