06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

vitaliteitHoe zorg je ervoor dat je een kwalitatieve medewerker bent en blijf of na uitval weer wordt? Om jezelf te ontplooien en om (weer terug) te komen op het niveau dat je waard bent zijn de 3 V’s ontzettend belangrijk. Dan heb ik het over: Vitaliteit, Vakmanschap en Veerkracht. Deze drie V’s vormen de basis voor jouw werkniveau en zorgen er ook voor dat je niet weer uitvalt, mocht dat ooit zijn gebeurd en mocht dat nooit zijn gebeurd, dat het ook niet gebeurt.

Vitaliteit op de werkvloer

Vitaliteit op de werkvloer is erg belangrijk. Vitaliteit moet er namelijk voor zorgen dat je jouw taken goed kunt uitvoeren en goed kunt blijven uitvoeren?

In de kern betekent dit dat medewerkers over haalbare mogelijkheden en voorwaarden beschikken die het fysiek en mentaal mogelijk maken hun huidige en toekomstige werkzaamheden gezond uit te voeren. Klinkt goed, toch?

Toch is dit vaak niet het geval. Veel mensen willen het onderste uit de kan halen of vinden het lastig om hun grenzen aan te geven.

Het niet aangeven van grenzen lijkt op zich vitaal, maar op de langere termijn is dit niet het geval.

Opdracht 1: Invloed op je werk

Om te werken aan je vitaliteit op de werkvloer heb ik de volgende opdracht voor je:

Ga na op welke factoren jij invloed hebt op je werk en of je die invloed ook uitoefent.

Heb je bijvoorbeeld invloed op het uitbannen van storende collega’s door oordopjes in te doen (al zet je ze niet aan?). Gebruik dit dan om je focus op je werk te kunnen houden in plaats van op dat kinderfeestje waarvan je opeens een update moet krijgen van collega B.

Controleer hierbij ook op hoeveel momenten jij tijdens je werk je rust kunt pakken om zo minder last te hebben van stress. Stress is een belangrijke factor bij het verminderen van vitaliteit. Dus hoe minder stress, hoe meer vitaliteit.

Werk en vakmanschap

Wat ook veel stress kan opleveren is niet goed zijn in je vak. Je hebt eigenlijk een baan aangenomen waarvoor je net niet gekwalificeerd bent. Je hebt je in de baan gebluft en nu moet je het waar maken.

Je vak onder de knie hebben is dus zeker van belang voor je werk. Mocht je ooit tijdelijk zijn gestopt met werken om de een of andere reden, dan is het volgen van workshops en opfriscursussen altijd een goed idee om je vakmanschap weer te versterken.

Dit versterkt ook direct je vitaliteit en het is een onderdeel van je veerkracht.

Opdracht 2: Kennis en vaardigheden

Om te werken aan je vakmanschap op je werk, ga eens na welke vaardigheden op jouw werk van pas komen. Welke kennis heb je nodig? Hoe communiceer je nu met je collega’s en kan dat beter?

Als je dit lijstje hebt gemaakt, ga vervolgens na waar je die kennis kunt krijgen. Is het lezen van een boek voldoende, of is er juist een workshop of cursus nodig.

Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien

Kennis:                                    Actie:

Assertieve communicatie           Workshop/boek

Met 10 vingers typen                 Workshop

Vernieuwing van systemen        Cursus

Managementkennis                   Boek/cursus

Door dit op te schrijven kun je werken aan jouw vakmanschap. Als dit er voor jouw beroep anders uitziet, maar je weet niet hoe kan een coach (zoals ik) je helpen om jouw vakmanschap (weer) op peil te krijgen.

Veerkracht en herstel

Veerkracht is ontzettend belangrijk om vitaal te blijven op je werk en überhaupt te kunnen werken aan je vakmanschap. Veerkracht is vaak pas nodig na een moment van stress.

Veerkracht is nodig na een moment van balen.

Veerkracht is nodig nadat je een moment hebt gehad waarop iets niet goed ging. Dit moment heeft namelijk een grote invloed op hoe jij je voelt. Mensen met faalangst kunnen bijvoorbeeld ontzettend bij de pakken neer blijven zitten als iets niet goed is gegaan.

Hiermee wordt hun angst, namelijk falen, bevestigd. Vervolgens krijgen allerlei overtuigingen de kans om invloed uit te oefenen om de gemoedstoestand van de persoon waarbij iets niet goed is gegaan.

Allerlei emoties kunnen de revue passeren, zoals verdriet, schaamte en ook woede.

Ben jij zo iemand die kwaad wordt? Dat is eigenlijk niet eens zo heel slecht, vooral niet als je kwaad wordt op jezelf. Woede is namelijk een motiverende emotie.

Verdriet en schaamte zijn juist emoties waarin je kunt blijven hangen. Je blijft dan liever in je comfortzone en maakt die weer een stukje kleiner nadat er iets fout is gegaan, dan kan het ten minste nooit meer fout gaan.

Vooral wanneer je comfortzone kleiner wordt is het tijd om te werken aan je veerkracht. Fouten maken hoort immers bij het leven.

In plaats van dat het je comfortzone kleiner maakt en dat jij je nooit meer wilt wagen aan een dergelijk probleem is dit een leermoment. Je weet nu immers wat niet werkt, waardoor je weer nieuwe mogelijkheden kunt uitproberen om te zien of die wél werken.

Zoals Johan Cruijff al tegen de internationale pers zei, iedereen maakt fouten en daar kun je het beste vanuit gaan.

“Players that aren’t true leaders but try to be, always bash other players after a mistake. True leaders on the pitch already assume others will make mistakes.”

Opdracht 3: Veerkracht vergroten

De beste manier om je veerkracht te vergroten is door bij een moment waarop zaken niet goed gaan je achterhaalt wat je in het vervolg beter kunt doen of anders kunt aanpakken.

Pak daarom pen en papier en schrijf op wat je bij je huidige project doet en hoe je zaken ook anders kunt aanpakken. Dit betekent niet dat je het anders aanpakt, maar dit betekent wel dat je een soort plan B hebt gemaakt voor als plan A er niet goed uitziet.

Je hebt nu 3 opdrachten gehad om letterlijk te werken aan de 3 V’s, Vitaliteit, Vakmanschap en Veerkracht. Met welke V ga jij aan de slag? Schrijf het op in de reacties.

Benno Diederiks

Talentontwikkelaar | spreker en auteur | Coach | Topposities (2016) | In oktober verschijnt mijn nieuwe boek ‘mentaal scoren’ in samenwerking met Hans van Breukelen.