mentale innovatieGedachtes, ze dringen zich vaak aan je op en soms is dat leuk, maar helaas zijn het vaak ook de niet helpende gedachten die je dat opdringerige gevoel geven. Gedachten en je mindset of mentale weerstand zijn dus erg belangrijk en vaak met elkaar in gevecht. Daarom ga ik in dit blog in op niet helpende gedachten versus mentale innovatie.

Wat zijn niet helpende gedachten?

Niet helpende gedachten zijn gedachten die je uit je focus halen. Dit kunnen bijvoorbeeld twijfels over jezelf zijn, of zorgen waar je op dat moment helemaal niets mee kunt doen. Ze helpen je dus niet.

Denk bijvoorbeeld aan:

“Dit plan is waardeloos.”

“Je bent hier niet slim genoeg voor.”

“Je moet vanavond echt die ene rekening betalen.”

“Hoe gaat het nu met Piet?”

“Iedereen vind je maar raar.”

Deze gedachten zijn vooral negatief. Ze gaan over jezelf en hoe jij denkt door anderen gezin te worden of je haalt jezelf zelfs naar beneden. Of het zijn gedachten die er op dat moment niet toe doen, zoals wanneer je welke rekening betaalt of hoe het met iemand gaat om wie je geeft. Het zijn natuurlijk wel belangrijke zaken, maar als je op dat moment op je werk bent kun je er op dat moment toch niets aan doen.

Wat is mentale innovatie?

Om na te gaan wat mentale innovatie is, is het goed om eerst te achterhalen wat innovatie eigenlijk is. Innovatie betekent dat je ideeën kunt ontwikkelen over hoe je iets doet en die ideeën kunt uitvoeren[1].

Een paar factoren van innovatie zijn ook de problemen waar je als mens tegenaan loopt en hoe je jouw aandacht focust of kunt managen.

Mentale innovatie betekent dus eigenlijk dat je een idee krijgt over hoe je ideeën kunt krijgen of hoe je jouw denkprocessen kunt veranderen zodat sommige zaken makkelijker gaan. Denkprocessen hebben bijvoorbeeld veel invloed op hoe jij met problemen omgaat en hoeveel aandacht je hebt voor een taak waarmee je bezig bent.

Het effect van niet helpende gedachten

Uit onderzoek blijkt dat negatieve gedachten, niet helpende gedachten, een correlatie hebben met het uitvoeren van bepaalde taken[2].

Daarbij hebben negatieve gedachten ook een negatieve invloed op je zelfvertrouwen en het ontwikkelen van depressie of depressieve klachten[3].

Heb je geen last van vermindering van zelfvertrouwen of depressieve klachten, dan nog kunnen niet helpende gedachten voor psychologische stress zorgen[4].

Het effect van mentale innovatie

Gedachten kunnen dingen worden. Je gedachten hebben veel invloed op het gedrag dat je hebt. Innovatieve gedachten kunnen daarom zorgen voor innovatief gedrag en dat is iets waar je erg veel aan hebt.

Bij mentale innovatie ben je bezig met gedachten die of tot een oplossing komen van een probleem of de huidige situatie of je bent bezig jezelf te veranderen om beter met de situatie om te gaan[5]. Hierbij neem je zelf initiatief en probeer je proactief te zijn. Je kijkt dus vooruit.

Met mentale innovatie ben je ook bezig om het probleem van niet helpende gedachten op te lossen. Je zoekt naar manieren om bijvoorbeeld niet of korter afgeleid te worden door gedachten die er op dat moment niet toe doen, zoals die rekeningen of hoe het gaat met iemand. Of je zoekt naar manieren om minder last te hebben van niet helpende gedachten waarbij je jezelf naar beneden haalt of waarbij je invult hoe andere mensen negatief over jezelf denken.

Hierdoor krijg je meer voor elkaar wat beter is voor je zelfvertrouwen en wat natuurlijk beter is voor je productiviteit.

Manieren om negatieve gedachten te veranderen

Hoe ga je nu die negatieve gedachten beter wegwerken, dat is de vraag in het thema van dit blog.

Je hebt dus allerlei soorten negatieve gedachten en daar kun je verschillend mee omgaan:

Gedachte waar je op dat moment geen tijd voor hebt

Bij een gedachte waar je op dat moment geen tijd voor hebt, is het de beste oplossing om even een paar keer adem te halen door de buik en je te focussen op de informatie die je zintuigen je geven. Hiermee ga je terug naar het hier en nu en niet naar die gedachte die pas in de toekomst van belang is. Deze gedachte kun je het beste negeren en je dus weer focussen op waarmee je bezig bent. Het ademhalen en de ontspanning is om de stressreactie van deze gedachte weg te werken.

Gedachte waarbij je jezelf naar beneden haalt

Een gedachte waarbij je jezelf stom of niet slim vindt is ontzettend vervelend, maar die kun je eenvoudig ombuigen door na te gaan wat je eraan kunt doen. Als je jezelf bijvoorbeeld even niet slim vindt, kun je dit omdenken naar “ik kan leren hoe ik dit moet doen”. Er is altijd iets wat je kunt doen om de situatie beter te maken, als je je slecht voelt kun je altijd denken “maar als ik even ga lopen voel ik me beter”.

Gedachte waarbij je gedachten van andere mensen invult

Een gedachte waarbij je invult hoe andere mensen over je denken, zoals dat anderen je “vast heel raar vinden” of dom of wat dan ook zijn eigenlijk projecties van je eigen gedachten over jezelf. Wat je het beste kunt doen bij deze gedachte is naar die mensen toe gaan en ze een open vraag stellen, zoals “Wat zijn kenmerkende eigenschappen van mij?”. Hieruit komen vaak leuke, verrassende en herkenbare kenmerken waardoor jij je een stuk beter gaat voelen en daarbij weet je dan ook écht wat andere mensen van je denken en hoef je dit niet meer zelf in te vullen.

Opdracht voor mentale innovatie

Schrijf eens op wat voor type negatieve gedachten je hebt en probeer bij elk type negatieve gedachte eens de techniek uit die hierboven beschreven staat. Hoe negatief je ook denkt, er is van alles mogelijk zoals ook boxer Tyson Fury aangeeft.

“I’ve been living like a rock star. But that ain’t a great thing, by the way, because I’ve had a very low time doing it. And I’ve fought back from suicide and mental health and depression and anxiety and I wanted more than anything tonight to show the world that it can be done. Anything is possible with the right mindset” – Tyson Fury

Vind je het lastig om deze tips uit te voeren of heb je andere hulp nodig om weer in de flow te raken? Ik help je graag persoonlijk.

Benno Diederiks

Comeback Coach |Talentontwikkelaar | spreker en auteur | Maak je Comeback, jezelf opnieuw uitvinden in samenwerking met Hans van Breukelen | Topposities (2016)

[1] https://pubsonline.informs.org/doi/abs/10.1287/mnsc.32.5.590

[2] https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.0956-7976.2005.01577.x

[3] https://journals.lww.com/nursingresearchonline/Abstract/2000/07000/Negative_Thinking_Mediates_the_Effect_of.3.aspx

[4] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886914004693

[5] https://pdfs.semanticscholar.org/7a89/5f55285740cdd50556d509f931cb0e727a64.pdf