06 509 40 366 benno@maakjecomeback.nl

zelfreguleringWerken, en toch nog even op het nieuws kijken. Werken, en toch nog even de was doen. Werken, en toch nog even je social media checken. Werken, ooh een mailtje van je favoriete webshop. Heb jij ook zo’n moeite met je focussen op je taak? Met zelfregulering? Eigenlijk is dit maar 1 factor van zelfregulering, het houdt nog veel meer in dan dit.

Lees hier wat allemaal kan meespelen met zelfregulatie en hoe mentale innovatie hierbij helpt.

Wat is zelfregulatie?

Zelfregulatie kan eigenlijk over een aantal zaken gaan, namelijk:

  • Het controleren van je emoties
  • Het controleren van je gedrag
  • Het loslaten van controle op je team (in het geval van zelfregulerende teams).

De eerste twee zijn duidelijk voor een persoon bedoeld, maar de laatste gaat meer over het samenwerken tussen mensen. In dit blog ga ik in op de zelfregulatie voor het individu, voor jou alleen dus.

Waarom is zelfregulatie belangrijk?

Zelfregulatie is belangrijk omdat het een grote invloed op je leven heeft. De mate van zelfregulatie die je hebt wordt gelinkt aan de kans op overgewicht, schoolprestaties, lange termijn gezondheid en ook je prestaties tijdens een leven lang leren.

Een goede zelfregulatie is belangrijk voor zowel je privéleven, je gezondheid, als je zakelijke leven. Zonder kennis van zaken, en dus zonder iets te leren, is het lastig om goed zaken te doen en om tevreden klanten te houden.

Zelfregulatie is belangrijk om je in elke fase van je leven te kunnen aanpassen aan de taken die op dat moment bij je leven horen.

De generatiekloof en zelfregulatie

Heb jij wel eens een ondernemer gesproken die een zzp’er had ingehuurd uit de generatie mensen die zijn opgegroeid met social media? Waardeloos…. Ze werken niet door. Ze geven geen antwoord op de mail er lijkt van alles mis mee te zijn. Nu kan die ondernemer natuurlijk pech hebben gehad, maar onderzoekers zijn het ermee eens dat het gebruik van media van de huidige generatie desastreuse effecten kan hebben op het ontwikkelen van een gezonde zelfregulatie.

Wat dat betreft zie je bij een oudere generatie een grotere discipline en een grotere mate van verwachtte interactie na een mail of iets dergelijks.

Onderzoekers maken zich ook zorgen om de ontwikkeling van zelfregulatie bij de volgende generatie omdat kinderen nu veel meer gebruikmaken van media dan ooit.

Zelfregulatie voor je gedrag

Goed gedrag wordt beloond en dat is iets wat je voelt. Je hebt iets voor elkaar gekregen en dat zorgt dan bijvoorbeeld voor een gevoel van eigenaarschap. Dit motiveert tot meer.

Kees van Wonderen, de voetbalcoach van jong Oranje geeft ook aan dat zelfregulatie belangrijk is voor je persoonlijke ontwikkeling.

‘Zelfregulatie en zelfrealisatie zijn bouwstenen voor eigenaarschap bij de speler. Elke speler gaat over zijn of haar persoonlijke ontwikkeling maar is ook medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het team. Het is ontzettend belangrijk dat spelers ervarend leren, dat ze zich bewust zijn van hun eigenaarschap en vanuit die gedachte mentale weerbaarheid opbouwen. Het omgaan met verwachtingen, weerstand, tegenslag en druk zijn bij uitstek de bronnen van mentaal leren. Juist die druk en spanning vormen de brandstof voor de motivatie van een speler die van zichzelf weet: Dit is wat ik wil, dit is waarom ik het vuur uit mijn sloffen loop.’

Zelfregulatie voor je emoties

Zoals Kees van Wonderen al opmerkt zorgt zelfregulatie voor gedrag ook al bijna voor zelfregulatie over emoties. Door jezelf te pushen om iets te doen leer je om te gaan met verwachtingen (zowel goede als slechte), weerstand, tegenslag en druk.

Negatieve emoties kunnen namelijk ontzettend demotiverend werken en daar kun je dan aan toegeven en lekker op de bank gaan liggen. Door juist niet toe te geven aan die emotie, en juist naar de kans te kijken reguleer je jezelf zodanig dat je jezelf juist wél kunt motiveren.

Opdracht om zelfregulatie te versterken

Een manier om je zelfregulatie te versterken is om vandaag eens heel aandachtig naar je werk te kijken. Als je vandaag met je to do lijst bezig gaat. Schrijf dan eens van te voren op welk gevoel je krijgt van de taak die op je to do lijst staat.

Voelt het als een verplichting? Krijg je buikpijn? Word je juist blij?

Vooral als je ziet dat je er een negatieve emotie door krijgt. Ga dan na het uitvoeren van de taak eens na wat je erdoor hebt gekregen. Ga na waar je de voldoening uit het werk kunt krijgen.

Al is het maar stom cijfers invullen in een Excel programma. Je hebt het toch mooi gedaan! Misschien heb je zelfs een record verbroken van het aantal foutjes die je nu eens niet hebt hoeven verbeteren.

Praktische tips voor zelfregulatie van gedrag

Ben jij zo iemand van de nieuwe generatie die zich inderdaad laat afleiden door social media? Mocht je social media niet nodig zijn voor je werk, maar wel internet. Vraag dan aan je ict afdeling of ze de social media sites voor jouw pc willen blokkeren. Dan hoef je alleen nog je smartphone op niet storen te zetten en zo kun je de verleiding eenvoudig weerstaan.

Raak je vaak ingedut op het werk? Vooral mensen met een kantoorbaan kunnen last van vermoeidheid krijgen en daardoor van een lagere productiviteit. Om die vermoeidheid tegen te gaan is het verstandig om in ieder geval elk uur eventjes te bewegen. Deze fysieke energie vertaalt zich naar mentale energie en dat helpt weer om je te focussen op je taak.

Zelfregulatie lijkt veel te maken te hebben met discipline, maar dat is zeker niet het enige. Als jij het mentale vermogen hebt om je emoties zo te reguleren dat elke taak een leuke motiverende taak is krijg je het voor elkaar om je werk zodanig in te richten dat een afleiding niet eens meer in je opkomt.

Wat doe jij om jezelf te reguleren? Laat het me weten in een reactie.

Benno Diederiks

Talentontwikkelaar | spreker en auteur | Coach | Topposities (2016) | In oktober verschijnt mijn nieuwe boek ‘mentaal scoren’ in samenwerking met Hans van Breukelen.

Bronnen:

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-47143-3_12